Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK3] Spalanie - moja walka z obniżeniem

Polarny - 9 Kwi 2010, 21:56
Temat postu: [MK3] Spalanie - moja walka z obniżeniem
Przeszukałem forum, ale niestety nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie.

Problem jak w temacie - czyli autko niestety pożera dużo paliwa. W mieści praktycznie 12l/100km, na trasie jakieś 10l/100km.

Auto jak w opisie, czyli Fiesta 1.4i z 1994 roku.

Pytanie gdzie może być problem - piszcie co i jak sprawdzić, to będę szukał. Sam nie mam zbyt wielu pomysłów (nikła wiedza )-: ). Niemniej zacząłem od hamulców. Tył bardzo lekko trzymał. Zostało to naprawione, ale problem nie zmienił się.

Dodam także, że mam tez problem z obrotami. Nie opadają one tak szybko jak powinny. Nie mam obrotomierza, ale tak na moje oko, to opadają najpierw do 1200 rpm, a potem dopiero do tych 700 czy tam 800.

szczepan522 - 9 Kwi 2010, 22:07

Polarny, to w końcu jaką ty fiestę masz bo 1994r to z pewnością nie mk2 :)

Patrzyłeś czy masz wszystkie świece sprawne ? ja bym od tego zaczął... a obroty na rozgrzanym silniku i wolnych obrotach powinny być...

Polarny - 9 Kwi 2010, 22:21

Hmmm, jak ja wybrałem Mk2 to ja nie wiem. Mk3 oczywiście.

Świece sprawdzane - są OK.

odyniec - 10 Kwi 2010, 11:57

700-800 to grubo poniżej wartości jaka powinna być...
Wymiany standardowe wykonane - tj. olej, świece, filtry?

Polarny - 10 Kwi 2010, 13:22

700-800 podaję na oko, bo nie mam obrotomierza. Chodzi mi o obroty jakie powinny być poprawne.

Olej nówka i z wyższej półki - Fordowski, filtry nowe, świece jak mówiłem też OK.

stahoojedyn - 10 Kwi 2010, 13:26

ustaw sobie wolne obroty krokowiec itp. i wtedy zobacz jak ci spalanie wyjdzie
Polarny - 10 Kwi 2010, 21:11

Cóż, muszę chyba najpierw wyjaśnić jedną kwestię. Najpierw dowiedziałem się, że w moim aucie nie ma CPP i krokowca, a teraz mam ustawiać go. Może najpierw uzupełnie swoją wiedzę, a potem będę brnął dalej.
Może zacznijmy od podstaw: posiadana Fiesta ma silnik 1.4i, 54 KW i jest z 1994. Z tego co mi wiadomo jest na wielopunktowym wtrysku. Jeżeli się mylę co do wtrysku, to proszę o informacje.
Czy więc w wielopunktowym wtrysku jest silnik krokowy i CPP?

MARIUSZ.B - 10 Kwi 2010, 23:42

Polarny napisał/a:
Czy więc w wielopunktowym wtrysku jest silnik krokowy i CPP?

Jest ale nie sądzę, żeby od tego aż tak dużo paliła. W jakim stanie jest silnik ? Jaka kompresja ? Czy bierze olej ? Czy mocno klepią zawory ? Bardziej tu bym szukał przyczyny.

matrix-1990 - 11 Kwi 2010, 09:17

Polarny napisał/a:
Z tego co mi wiadomo jest na wielopunktowym wtrysku


mi się wydaje, że mk3 mają tylko monowtryski jeśli już. Jeśli masz automatyczne ssanie (nie masz dźwigni ssania) to masz na pewno krokowca i cpp, choć ja bym obstawiał na początek sonde lambde. Próbowałeś chociaż coś z regulacją obrotów i mieszanki?

JoeMix - 11 Kwi 2010, 09:41

Cytat:
Może zacznijmy od podstaw: posiadana Fiesta ma silnik 1.4i, 54 KW i jest z 1994. Z tego co mi wiadomo jest na wielopunktowym wtrysku
Otwórz maskę i zrób zdjęcie,,, a może to ci pomoże: http://www.fiestaklubpols...p=472678#472678
Polarny - 11 Kwi 2010, 10:03

Bazując z tym poście: http://www.fiestaklubpols...02c98a931553a27
Wynika, że mam jednak wielowtrysk: "1.4 CVH 8v .... od 94 roku wyposażony we wtrysk wielopunktowy (75KM)".

Oto zdjęcie silnika (wyciekiem oleju przy pokrywie proszę nie przejmować się, już zlikwidowane i jest teraz suchutko).




Oleju autko nie bierze - poprzedni właściciel także twierdził, że nigdy nie dolewał oleju, bo poziom był stały. Wymieniałem niedawno uszczelki pod miską, pod pokrywą, przy kolektorze i przy kole pasowym. Przy tej okazji mechanik powiedział, że zaskoczony jest tym jak wyglądają zawory. Ponoć nigdy wcześniej nie widział, żeby w Fieście były one tak czyste - a robią tylko Fordy.

Jeżeli chodzi o zawory, to właśnie uważam, że bardzo stukają i przymierzyłbym się do ich regulacji. Tutaj pytanie - czy w tym moim 1.4 robi się to tak samo jak tutaj: http://www.piciu.republik...luz_zaworow.htm (czy wartości szczelin są identyczne).

Mam też problem z odczytaniem kodów błędów. Robię to niby wg instrukcji (http://fiesta.abla.piwko.pl/por_tester/#tester), ale wyliczone przeze mnie błędy to 21, 52 i nie znalazłem ich znaczenia. Szukałem na forum jakiegoś innego spisu, ale jakoś bezskutecznie.

Szukałem też jak zrobić test Sondy lambda, ale nie znalazłem pełnej instrukcji od A-Z. Tylko gdzieś urywki, że trzeba podpinać sie między szarym a czarnym kabelkiem sondy, ale nic więcej. Może ktoś dysponuje linkiem z dokładniejszym opisem? Domniemam, że sprawa jest pewnie bajecznie prosta i stąd brak opisu, ale jak się jej nie zna, to prosta nie jest.

MARIUSZ.B - 11 Kwi 2010, 11:17

Polarny napisał/a:
Jeżeli chodzi o zawory, to właśnie uważam, że bardzo stukają i przymierzyłbym się do ich regulacji. Tutaj pytanie - czy w tym moim 1.4 robi się to tak samo jak tutaj: http://www.piciu.republik...luz_zaworow.htm (czy wartości szczelin są identyczne).

Nie u Ciebie się zaworów nie reguluje, aby silnik chodził cichutko należy wymienić "szklanki" najlepiej w komplecie z wałkiem. Po prostu masz regulację hydrauliczną.

Polarny - 11 Kwi 2010, 12:35

Jesteś pewien? Bo jak je widziałem, to wydaje mi się, że przypominały mi te z instrukcji regulacji zaworów.
JoeMix - 11 Kwi 2010, 12:38

CVH miało automatykę i nie reguluje się tam zaworów bo nie ma jak,,,
Polarny - 11 Kwi 2010, 13:07

Oki, tak więc potrzebuję odpowiedzi na pozostałe pytania.
odyniec - 11 Kwi 2010, 20:30

matrix-1990, 1.4 w fieście było w 3 wersjach:
gaźnik,
jednopunktowy wtrysk,
wielopunktowy wtrysk.

Polarny - 12 Kwi 2010, 09:34

Ponawiam więc swoje pytania:


1.
Silnik krokowy i CPP - czy w mojej Fieście występuje coś takiego i jeżeli tak, to gdzie?

2.
Mam też problem z odczytaniem kodów błędów. Robię to niby wg instrukcji (http://fiesta.abla.piwko.pl/por_tester/#tester), ale wyliczone przeze mnie błędy to 21, 52 i nie znalazłem ich znaczenia. Szukałem na forum jakiegoś innego spisu, ale jakoś bezskutecznie.

3.
Szukałem też jak zrobić test Sondy lambda, ale nie znalazłem pełnej instrukcji od A-Z. Tylko gdzieś urywki, że trzeba podpinać sie między szarym a czarnym kabelkiem sondy, ale nic więcej. Może ktoś dysponuje linkiem z dokładniejszym opisem? Domniemam, że sprawa jest pewnie bajecznie prosta i stąd brak opisu, ale jak się jej nie zna, to prosta nie jest.

MARIUSZ.B - 12 Kwi 2010, 09:43

Na czerwono zaznaczyłem silnik krokowy, na zielono CCP. Co do reszty niech wypowiedzą się inni którzy już mają to za sobą.

JoeMix - 12 Kwi 2010, 09:47

Masz gaz,,, sprawa tyczy gazu? CPP, korkowiec, lambda i tak dalej - raczej bez znaczenia w tym przypadku,,, czy wysokie spalanie tyczy benzyny?
MARIUSZ.B - 12 Kwi 2010, 09:56

Polarny napisał/a:
czyli autko niestety pożera dużo paliwa

Polarny - 12 Kwi 2010, 10:08

Rozmawiamy o paliwie - gazu także żre dużo, ale chciałbym najpierw rozwiązać kwestię benzyny.

Super, wielkie dzięki za wskazanie krokowca i CPP. Wezmę się za to w pierwszej kolejności.

Co z punktami 2 i 3? Jakieś ewentualne pomysły poza tym punktami które opisałem?

JoeMix - 12 Kwi 2010, 10:14

Jak ktoś ma gaz to co przeszkadza że wachy łapie 15/100 jak się na tym nie jeździ, stąd mój wniosek że raczej o LPG chodzi,,,
Polarny - 12 Kwi 2010, 10:42

No to, że jak benzyny żre 15/100, to gazu żre co najmniej tyle samo - w moim przypadku 17l/100. Wydaje mi się, że zasadą jest taką, że najpierw trzeba doprowadzić auto do poprawnego stanu, by później grzebać przy gazie.
JoeMix - 12 Kwi 2010, 11:21

Masz racje choć nie jest to zasadą bo jeśli za duże spalanie paliwa odpowiada np. uszkodzony układ zasilania to gazu będzie palić normalnie, ale jeśli masz ogromne spalanie i na benzynie i na gazie to coś nie tak z silnikiem,,, jak pisałem sonda, cpp i spółka nie odpowiadają za spalanie gazu,,, bo jak auto na LPG to z osprzętu silnika tylko iskra na świecach ma gadanie,,,

Sprawdź kompresje, sprawdź rozrząd,,, Twój silnik powinien w sumie chodzić "bezszelestnie" na pewno nie powinno być klepania zaworów,,, więc jak coś Ci tam stuka to namierz co to,,,

Polarny - 12 Kwi 2010, 11:59

No niestety klepanie zaworów słychać i to znacząco.

[ Dodano: Pon Kwi 12, 2010 22:48 ]
Wyjąłem silnik krokowy i czujnik położenia przpeustnicy (TPS). TPS działa poprawnie - sprawdzałem rezystancję na PINach.
W kwesti silnika krokowego, to wygląda on u mnie nieco inaczej niż ten z opisów 1.1 i 1.3 (dokładnie mam ten). Tak więc bazując ten tej instrukcji jutro utopie gada w benzynie.

Ogólnie stwierdziłem grzebiąc, że moja Fiesta pod maską to Escort, bo wszystko co czytam o niej to znajduje się w Escorcie. Widać ten silnik to Escortowy.

Przy okazji postaram się sprawdzić możliwie wszystkie czujniki, czy są sprawne.

[ Dodano: Wto Kwi 13, 2010 13:24 ]
Silnik krokowy przeczyszczony. Przyznam, że samo moczenie go w benzynie ekstrakcyjnej to zaledwie 1/3 sukcesu. Pędzelkiem i papierem delikatnie starałem się dostać do środka, bo nawet po sporej kąpieli w benzynie, gdzie była już czysta sporo syfu zostało.
Po przeczyszczeniu silnika obroty zdecydowanie na plus. Silnik pracuje z większą kulturą jeżeli chodzi o poziom obrotów i opadanie ich.

Przy okazji trafiłem na coś dziwnego. Zauważyłem, że jakiś cienki czarny (plastikowy) wężyk po lewej stronie sobie wisi. Popatrzyłem dokładniej i znalazłem miejsce z którego on wypadł. Wcisnąłem go i ... nagle klekotanie ustało. Jak ręką odjął - normalnie cud (-:

Może mi ktoś zdradzić co to za wężyk - za co odpowiada i co się dzieje gdy nie jest na swoim miejscu?

Oto dokładny opis:
Jak wspomniałem, jest to czarny plastikowy wężyk. W Mondeo identyczny mam który odpowiada za doprowadzanie płyny do spryskiwaczy (ten mój oczywiście za to nie odpowiada, bo sprawdziłem). Znalazłem go po lewej stronie (stojąc przodem do auta). Tuż przy reflektorze - pod reflektorem znajduje się jakiś podłuży prostopadłościan z fajną na górze i ów wężyk właśnie do tej fajki wcisnąłem. Mam nadzieję, że jasno opisałem co i jak.

trzeci - 13 Kwi 2010, 13:46

Up tematu, po ostatnich dopiskach autora :)
JoeMix - 13 Kwi 2010, 14:35

Pochłaniacz par paliwa?
bidżej - 13 Kwi 2010, 15:10

JoeMix, właśnie też tak myślałem. ale co to może mieć wspólnego z klekotaniem? zrozumiałbym zaciąganie lewego powietrza przy niesprawnym zaworku sterującym przepalaniem tych oparów, ale żeby zawory? chyba że Polarny jakoś słabo słuchał :-P
Polarny - 13 Kwi 2010, 15:43

Może zobrazuje różnicę jaką miałem przed i po. Przed - działający traktor w odległości 5 metrów. Po - ten sam traktor, ale wyłączony (-:

Różnica jest spora.

A czukiereczek od efektu jaki przyniósł, to jest to ów pochłaniacz czy jeszcze jakieś pomysły?

bidżej - 13 Kwi 2010, 15:45

pewnie ciągnąc odrobinę lewego powietrza silnik dostawał padaczki. może być, że to przyczyna podwyższonego spalania...

BTW, tak sobie czytam, że masz krokowiec i CPP, więc w profilu powinieneś mieć 1.4i (zamiast 1.4).

Polarny - 13 Kwi 2010, 16:14

No właśnie z profilem mam problem. Ponieważ ja posiadam Fiestę 1.4i 75 KM. A w opcji wyboru jest albo wersja 1.4i 71 KM albo 1.4 73 KM. Więc ani ten ani ten nie jest poprawny.

Czy owe lewe powietrze aż tak wpłynąć mogło na spalanie?

bidżej - 13 Kwi 2010, 16:17

pojeździj trochę, to się okaże. moim skromnym zdaniem to mogła być przyczyna, bo sonda (a chyba masz takie ustrojstwo?) pokazywała za dużo powietrza :)

tak sobie myślę, że reset by nie zaszkodził...

MARIUSZ.B - 13 Kwi 2010, 16:29

Cytat:
No właśnie z profilem mam problem. Ponieważ ja posiadam Fiestę 1.4i 75 KM. A w opcji wyboru jest albo wersja 1.4i 71 KM albo 1.4 73 KM. Więc ani ten ani ten nie jest poprawny.

Tak czy siak ustaw sobie 1.4i, bo bez "i" to gaźnik. A z mocą to profil uwzględnia spadek mocy wraz z wiekiem :hihihi: Więc 73 pewnie jest Ok :-)

JoeMix - 13 Kwi 2010, 16:46

Polarny napisał/a:
Ponieważ ja posiadam Fiestę 1.4i 75 KM. A w opcji wyboru jest albo wersja 1.4i 71 KM
Bo tyle miało właśnie 1,4i,,, skąd info o tym 75?
Peedro - 13 Kwi 2010, 18:41

JoeMix napisał/a:
Polarny napisał/a:
Ponieważ ja posiadam Fiestę 1.4i 75 KM. A w opcji wyboru jest albo wersja 1.4i 71 KM
Bo tyle miało właśnie 1,4i,,, skąd info o tym 75?


71 miało owszem 1.4i na MONO, a 75 ma 1.4 z EFI.

Polarny - 13 Kwi 2010, 18:41

Źródła informacji mam dwa. Pierwsze źródło to dowód rejestracyjny mojego autka, a drugie to ten temat na forum: http://www.fiestaklubpols...pic.php?t=24691

Cytat:
1.4 CVH 8v – Optymalna jednostka zapewniająca niezłą dynamikę przy umiarkowanym spalaniu. Konstrukcja nowocześniejsza niż OHV, z wałkiem rozrządu w głowicy napędzanym paskiem zębatym. Do połowy 92 roku silnik gaźnikowy (73KM), następnie do końca 93 roku na wtrysku jednopunktowym (71KM) a od 94 roku wyposażony we wtrysk wielopunktowy (75KM).


A mój to właśnie wielopunktowy wtrysk.

[ Dodano: Wto Kwi 20, 2010 12:55 ]
Kilka dni jazdy i niestety zarówno dźwięk silnika się pogorszył (w sensie nieco bardziej znowu klekoczą zawory) jak i problem z obrotami. Dzisiaj to zacięły się na tak wysokim poziomie, że wszyscy wokół myśleli, że szukam przeciwnika do startu ze świateł (-:
Muszę wreszcie wziąć się za sprawdzenie tych wszystkich czujników, bo obawiam się, że to wina któregoś z nich. W głowie siedzi mi czujnik położenia wału - poszukam coś o tym i sprawdzę i go.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group