Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - [MK3] Problem z wymianą termostatu.

JustMario - 8 Mar 2010, 17:29
Temat postu: [MK3] Problem z wymianą termostatu.
Witajcie. Z racji długiego nagrzewania się silnika przystąpiłem do wymiany termostatu.

Spuściłem borygo, wymontowałem stary termostat, względnie oczyściłem obudowę na powierzchni łączenia, wyskrobałem starą uszczelkę.

Zabrałem się do montażu nowego. Założyłem na niego uszczelkę, wciskając talerz termostatu w jej szczelinę. Umieszczam termostat i - nie trzyma się, lata luźno. Uznałem, że skręcając obudowę odpowiednio się on wciśnie. Jednak nie - obudowa się nie domyka, jest mała (jakiś milimetr, dwa) szczelina między kopułkami obudowy. W dolnej kopułce (tej, gdzie jest czujnik) jest wgłębienie na uszczelkę. W górnej takowego nie ma i wydaje się, że uszczelka nie ma się gdzie wcisnąć. Jak powinien wyglądać montaż nowego termostatu, żeby była gitara?

PS. Właśnie zauważyłem, że uszczelka termostatu na stronie forda wygląda inaczej niż uszczelka którą miałem w zestawie.

Fordowska: http://ford.sklep.pl/pl,p...statu,ford.html
A moja jest okrągła, zakłada się ją na talerz termostatu (bez niej termostat "lata" delikatnie). Czyli to nie ta uszczelka?

LukaszM803 - 8 Mar 2010, 19:44

mialem u siebie to samo kupilem nowke sztuke termostat bo myslalem ze stary jest blee chce zalozyc new i co i lipa nie pasuje za duzy byl. W sklepie nie mieli takiego jaki ja mam u siebie :/ ale po sprawdzeniu starego okazalo sie ze jest on ok. Mam pytanie nie orientujesz sie jaki powinien byc termostat tzn w jakiej temp powinien sie otwierac? Bo u mnie auto sie bardzo wolno nagrzewa i nie wiem albo zbyt pozno sie otwiera albo czujnik temp mi poszedl :/
JustMario - 8 Mar 2010, 20:03

Na starym pisało 92 stopnie. Na nowym też. Tyle, co wiem.
JoeMix - 8 Mar 2010, 20:39

JustMario napisał/a:
Założyłem na niego uszczelkę
W 1,1 na termostacie nie ma uszczlki,,, nie sądze by w 1,3 była bo to praktycznie takę same silniki,,, jest tylko papierowa uszczelka między obudowami termostatu.

[ Dodano: Pon Mar 08, 2010 21:08 ]
LukaszM803 napisał/a:
Mam pytanie nie orientujesz sie jaki powinien byc termostat tzn w jakiej temp powinien sie otwierac?
W CHV nie ma takiej swobody jak w OHV i zakładanie wyższego niż fabryczny jest niewskazane,,,
marian - 8 Mar 2010, 21:23

JustMario napisał/a:
W dolnej kopułce (tej, gdzie jest czujnik) jest wgłębienie na uszczelkę
w to wgłębienie wkładasz termostat a uszczelke(papierową) na góre i dopiero ta kopułka a na termostacie raczej żadnej uszczelki nie ma,jeżeli była w pudełku to może być do innego auta bo to są uniwersalne termostaty do kilku modeli
JoeMix - 8 Mar 2010, 21:39

Jak się kupi dobry termostat



To w środku jest bardzo dużo uszczelek, ale zazwyczaj potrzebna jest jedna,,,



W takiej pozycji montujemy termostat w silniku (1,1)



Do wymiany, nic nie trzeba rozłączać, wystarczy podstawić miskę pod silnik o odkręcamy 2 śruby



Albo zacznie lecieć płyn, albo i nie zacznie i trzeba wydłubać termostat by wyleciało,,,



Ze starej uszczelki zazwyczaj niewiele zostaje nieraz trzeba trochę brutalności by wyjąc stary termostat



Trzeba uważać by syf nam nie wpadł do środka (można zapakować tymczasowo szmatę jakąś) czyścimy - mały kwadracik dobrze wyczyszczone, największy - źle, ważne by rant był bez wad, śrubokręt, szpachelka, szczotka druciana,,, ma być płasko.



po usunięciu szmaty, wybraniu śmieci (można wlać trochę wody by wypłukać) kładziemy nowy termostat



W swoim wycięciu lezy on z lekkim luzem, przykrywamy uszczelką,,,



Zakładamy obudowę, przykręcamy z wyczuciem śruby, najpierw palcami do oporu a potem dociągamy po trochu na zmianę, jak przesadzimy to obudowa nam zwyczajnie pęknie.



Pozbywamy się starego płynu, uzupełnimy nowym do poziomu MAX i przez kilka dni kontrolujemy bo zapewne trze będzie dolać,,,

(chciałbym zauważyć że nie wspominałem i na foto nie ma silikonu, gdyż jest ona zbędny - jak dobrze wyczyścimy podstawę i obudowę termostatu i weźmiemy odpowiednią uszczelkę to nie ma prawa cieknąc,,,)
(Jak by ktoś nie miał uszczelki lub popsuł, to trzeba odłączyć górną obudowę termostatu od auta, przyłożyć do bloku technicznego (brystol) i odznaczyć zewnętrzną i wewnętrzną krawędź oraz otwory na śruby, ładnie wyciąć, z jednej i drugiej strony posmarować silikonem (tylko naszą uszczelkę), powiesić na druciku na 5-10 minut, i dopiero położnic na termostat i skręcić.)

JustMario - 8 Mar 2010, 22:03

Boże, stary, wielbię Cię, dzięki! Jedyny silikon, jaki posiadam, to hydrauliczny - nie wiem czy wytrzyma on temperaturę płynu. Jakiego silikonu użyć do "utworzenia" uszczelki?
JoeMix - 8 Mar 2010, 22:15

Ja zawsze korzystałem z takiego czerwonego albo czarnego odpornego na wysoką temperaturę (z 10 zeta w motoryzacyjnym) - c zrobiłeś z uszczelką? :P
marian - 8 Mar 2010, 22:45

JoeMix, :brawo: teraz już nikt chyba nie będzie pytał jak wymienic termostat,lepiej tego opisać nie można
LukaszM803 - 8 Mar 2010, 22:48

Tzn ze u mnie jedyne wyjscie wyciagnac stary i zaniesc jako wzor nic innego mi nie pozostaje luuuuub wymienic ten czujnik temp moze wtedy bedzie choc troche lepiej :( wybacz JustMario ze sie podpialem pod twoj temat!
JustMario - 9 Mar 2010, 14:51

Co zrobiłem z uszczelką? Z uszczelką, a wręcz: z powodu uszczelki zauważyłem jej brak.

Jak się później okazało była ona cała popalona i brudna (zeskrobywałem jakieś resztki, strasznie miękka itp itd). Chyba ten silikon zakupię :)

JoeMix - 9 Mar 2010, 15:20

Uszczelka jest jednorazowego użytku,,,

[ Dodano: Wto Mar 09, 2010 15:23 ]
LukaszM803 napisał/a:
wymienic ten czujnik temp moze wtedy bedzie choc troche lepiej
Czujnik nie ma nic do rzeczy, jak silnik ma dobra temperaturę i jest walnięty czujnik to jedynie wskazanie na desce jest do bani, jak czujnik jest dobry to wskazanie jest też do bani :hihihi:
JustMario - 9 Mar 2010, 19:21

DżołMiksie, domyślam się, że kawałek gumy pracujący w temperaturze 100 stopni po kilku godzinach pracy jest już uszczelniaczem, a nie uszczelką (zważając na to że się podtapia i przykleja). Tym bardziej byłem świadom, że uszczelka będzie do wymiany, jednak nie wiedziałem, że ta z zestawu nie będzie pasować ;P Zrobiłem szablonik, zalałem silikonem wysokotemperaturowym (do 300 stopni, z Leroy Merlin), wsadziłem, skręciłem.

I co?

I wielki szok oraz strach! Włączam silnik, a tu się nagrzewa od razu. Pewnie zaraz dojdzie do czerwonego pola i wszystko kij trafi! Ale nie, zatrzymało się w połowie, po jakimś 1,5 kilometra :P

Super i działa, dzięki i pozdro!

JustMario - 9 Mar 2010, 20:06

Z wydarzeń dzisiejszych:

Jo: "Dobry, kupiłem wczoraj u Pana termostat do fiesty, miał być z uszczelką, ale jak się okazało - uszczelka nie pasuje"

Sprzedawca: "[Śmiech] Panie, wczoraj Pan taki sprytny byłeś to kup Pan tubkę silikonu na wysokie temperatury. Wstyd tym handlować, to się dorabia. Mamy też termostaty z gotowymi uszczelkami, kilkoma (Joe, o tym pewnie wspominałeś) ale droższe są, a wczoraj Pan chciałeś do 25 zł, innego nie było".

No, taka rozmowa, więc zrobiłem i jeździ :D Jutro jeszcze obleję silikonem wokół obudowy, na zaś.

Joe, masz browara :D

LukaszM803 - 9 Mar 2010, 21:39

to w takim razie ja juz nic nie kumam :/ tzn co z moim autem :p na dlugich krotkich odcinkach wskazowka podchodzi ledwo pod literke M :/ leci letnie powietrze z dmuchawy choc uwaga nagrzewnica jest ciepla( moze termostat otwiera sie zbyt pozno?) i nigdzie z niej nie leci czyli sprawna. Chcialem wymienic termostat ale kompletnie nie pasowal byl za duzy :/ prosze o porade co zrobic aby bylo ok i abym mial wreszcie cieplo w aucie :(
Freeman - 9 Mar 2010, 21:52

LukaszM803 napisał/a:
moze termostat otwiera sie zbyt pozno?
raczej za wcześnie. Sprawdź po jakim czasie robi się ciepły wąż idący od termostatu do chłodnicy (ten gróby na górze).

Obstawiam, że termostat masz zepsuty, tzn. zacięty w pozycji otwartej i płyn od razu płynie do chłodnicy. Kup dobry termostat.

stahoojedyn - 9 Mar 2010, 22:27

tej LukaszM803 juz pomijam termostat ale jak mowisz ze nagrzewnica jest ciepla to moze troche za duzo lisci ci tam polecialo ?
JoeMix - 10 Mar 2010, 07:38

LukaszM803, weź no w dobrym sklepie kup ten termostat, Ci koleś dobierze z katalogu, jak się okaże że nie będzie pasował, to (skoro i tak będziesz mieć to rozebrane) stary w kieszeń i do sklepu na wymianę,,, jak ci auto potrzebne, to skręć bez termostatu,,,
ozi lbn - 10 Mar 2010, 15:02

a czujnik ten w bloku wymieniales ja wymienilem i wskazowka ladnie na srodku sie trzyma . A o co chodzi z tym wezem od termostatu po jakim czasie powinien byc cieply???
Freeman - 10 Mar 2010, 15:16

Jeśli silnik nie jest jeszcze nagrzany, a ten gruby wąż już jest ciepły, to znaczy, że termostat zbyt szybko się otwiera (lub cały czas jest otwarty), a tym samym silnik jest niedogrzany, więcej pali i nie grzeje wnętrza.
JustMario - 10 Mar 2010, 15:26

Wnętrze i tak mi grzał ostro, ale wąż się nagrzewał.

Czysto praktycznie wydedukowałem sobie, że płyn już leci do chłodnicy, a termostat nie powinien go jeszcze puszczać. A puszcza - czyli jest otwarty :]

Więc mam samochód niespodziankę: nie powinien grzać wnętrza, a grzeje ;]

Może grzałby mocniej, ale wolę nie sprawdzać, bo kurczakiem w piekarniku to nigdy mi się nie marzyło zostać (no, chyba że w jakimś dobrym sosie :luzik: ) :P

A teraz idę za ciosem i reguluję zawory :D

LukaszM803 - 10 Mar 2010, 16:15

no i tak ten gruby waz robi sie cieply no nie wiem po ilu 10min i czuc temp, natomiast wezom wchodzacym do nagrzewnicy troche dluzej zajmuje ich nagrzanie sie. Nagrzewnica ok zero syfu czyszczona woda pod cisnieniem. O dziwo dzis wracajac z pracy auto sie nagrzalo do literki R :D lecz dlaczego rano tego nie zrobilo kiedy jechalem ta sama droga do pracy (ok. 8km) wymienie termostat. IIIIII termostat mialem dobierany wlasnie katalogowo i tamten nie pasowal dziwne ale prawdziwe :hahaha:
MARIUSZ.B - 11 Mar 2010, 20:44

ozi lbn napisał/a:
A o co chodzi z tym wezem od termostatu po jakim czasie powinien byc cieply???

Ma być jak najdłużej zimny, powinien zrobić się dopiero ciepły gdy termostat puści płyn na chłodnicę.
Może robić się wcześniej delikatnie letni bo w termostacie jest taka mała dziurka do odpowietrzenia i nią trochę leci płyn.

Freeman - 11 Mar 2010, 20:51

LukaszM803 napisał/a:
no i tak ten gruby waz robi sie cieply no nie wiem po ilu 10min i czuc temp, natomiast wezom wchodzacym do nagrzewnicy troche dluzej zajmuje ich nagrzanie sie. Nagrzewnica ok zero syfu czyszczona woda pod cisnieniem. O dziwo dzis wracajac z pracy auto sie nagrzalo do literki R :D lecz dlaczego rano tego nie zrobilo kiedy jechalem ta sama droga do pracy (ok. 8km) wymienie termostat. IIIIII termostat mialem dobierany wlasnie katalogowo i tamten nie pasowal dziwne ale prawdziwe :hahaha:

Może trzeba odpowietrzyć? Albo pompa wody nie daje rady?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group