Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - [MK3] Brak złącza EDIS a obrotomierz

slavko - 3 Sty 2010, 16:37
Temat postu: [MK3] Brak złącza EDIS a obrotomierz
Witam

Temat obrotomierza był często poruszany, ale nigdzie nie znalazłem swojego przypadku.

Mam fiestę MK3,5 1.1 na wtrysku z przełomu prod. 95/96. Wpadł mi w ręce licznik z obrotomierzem i chciałem go podpiąć (najpierw przeczytałem chyba wszystkie posty na ten temat)9. Niestety we wtyczce do licznika na pin nr 10 nie mam przewodu z sygnałem na obrotomierz. Chciałem to podpiąć według opisu na forum tzn. ze złącza EDIS.

Ku mojemu dziwieniu ja takiego złącza nie mam :yyy: . Jest tylko mapsensor a wszystkie przewody od silnika wchodzą wiązkami gdzieś do środka. Gdzieś na forum czytałem, że późniejsze wersje MK3 miały EDIS w kompie.

Czy ktoś wie skąd pociągnąć przewód z sygnałem na obrotomierz?

Z góry dzięki

Kod:
Proszę tagować tematy.
- trzeci

JoeMix - 3 Sty 2010, 16:48

Sterownik zapłonu zawsze był osobno,,, i stamtąd trzeba brać sygnał,,, ford był mądry i zrobił wyjście z komputera na obrotek, problem w tym że każdy komputer sobie to taktował inaczej :(
slavko - 3 Sty 2010, 17:29

Nie bardzo rozumiem :yyy: . Czy możesz określić dokładniej skąd pociągnąc ten kabelek?

[ Dodano: Nie Sty 03, 2010 21:01 ]
Czy ktos może sprawdzić w swojej fifi z czym standardowo jest podłaczony kabelek drugi od prawej we wtyczce do EDIS? Ten przewód idzie gdzieś do cewki? Jak go rozpoznać?

diodalodz - 3 Sty 2010, 23:50

zielony przewód z pod 11 pinu w komputerze . on idzie gdzieś w wiązkę auta , a czasami go poprostu nie ma .
kamilocha1 - 6 Sty 2010, 07:50

od wteczki poprowadź sobie kabla i przylutuj go poprostu
slavko - 7 Sty 2010, 12:20

Szczerze mówiąc to miałem zamiar po prostu podpiąć się w któryś z przewodów, które idą do cewki (oczywiście po uprzednim sprawdzeniu, na którym będzie sygnał a nie 12V :) ).

Jak w takim razie jest lepiej, prościej? Nie miałem jakoś do tej pory czasu dłubać w fifi i nie mam pojęcia jak u mnie wygląda wiązka która wchodzi do kompa i czy faktycznie mam na pinie 11 jakiś przewód.

Posprawdzam co się da może dzisiaj i oczywiscie napiszę co z tego wszystkiego wyszło.Może ktoś będzie miał taka podobną sytuację to się mu przyda. :hihihi:

diodalodz - 7 Sty 2010, 14:38

za płytką mapsensora masz kostę połączeniową , tam przewód bedzie dochodził a może już z tamtąd nie odchodzić . Wted sprawa jest prosta trzeba dociągnąć do zegarów a jeśli odchodzi to trzeba go poszukać w okolicy licznika .
slavko - 9 Sty 2010, 19:50

Witam ponownie

Dostałem się dzisiaj za tą płytkę na której jest mapsensor. Rzeczywiście była tam duża złączka i zielony przewód, który nigdzie dalej nie wchodził. Podpiołem się z obrotkiem do niego. Obrotomierz ożył ale pokazywał 2000 obr zamiast 1000. Zacząłem się bawić z podmianą rezystorka R7 w obrotku. Teraz obrotek pokazuje poprawnie wolne obroty ale po dodaniu gazu max pokazuje 4000 obr a jeśli dam więcej to wskazówka głupieje.

Wnioskuje, że ten sygnał chyba nie jest odpowiedni. Co w takim razie robić dalej? Czy spróbować się podpiąć pod jeden z przewodów, które idą do cewki? Czy może to nie ma sensu i trzeba poszukać jednak innego obrotka z oznaczeniem 1E ?

jackrzec - 9 Sty 2010, 20:01

dla 1,1i musi być obrotek 1E i tyle.
bidżej - 9 Sty 2010, 20:20

niezupełnie. bywały V, bywały 1E, bywały też S (bodajże futura 1.3 z granatowymi tarczami). trzeba trafić obrotek który wcześniej jeździł w takiej samej wersji silnikowej i już.
slavko - 9 Sty 2010, 21:01

A może ktoś wie jakie napięcie powinno być jako sygnał dla obrotka na wolnych obrotach?
Chce jeszcze dla orientacji to sprawdzić i porównać ten sygnał, który mam z sygnałem na przewodzie, który idzie do cewki.

Taka ciekawa rzecz :) Na allegro jest cała kupa obrotków z oznaczeniem V i ostrymi i okragłymi wskazówkami i to po 20-40zł. Wygląda jak by je sprzedawali wszyscy, którym nie podeszły. Z oznaczeniem 1E widziałem chyba jeden i to za jakieś 80zł.
Widziałem też ogłoszenia gdzie był z oznaczeniem V i okrągłe wskazówki i to z 1.1i, czyli jednak taki jak mój powinien podejść, chociaż ja zdemontowałem swój z fiesty na gaźniku.

W każdym razie podejmę jeszcze jedną próbę i jak to nie pomoże to odpuszczam i szukam innego licznika.

Dzięki za wszystkie infomacje

bidżej - 9 Sty 2010, 21:05

slavko, sam miałem obrotek z literką V, pochodził z 1.1 HCS CFI z 1989 i w mojej z 1995 był martwy (miał okrągłe wskazówki). S z futury 1.3 też leżał nieżywy, a wstawiłem obrotek ze szklarni (1.3 HCS CFI) bez oznaczenia i działał od kopa :|
JoeMix - 9 Sty 2010, 21:38

slavko napisał/a:
A może ktoś wie jakie napięcie powinno być jako sygnał dla obrotka na wolnych obrotach?
Tam nie ma napięcia, tam się pojawia sygnał prostokątny,,,
bidżej - 9 Sty 2010, 21:40

ale z tego można sobie zmierzyć miernikiem chyba? sam mierzyłem :)
JoeMix - 9 Sty 2010, 22:05

No tak, ale taki pomiar i wskazane napięcie powstanie z bezwładności miernika i będzie inne dla każdego przyrządu,,,
bidżej - 9 Sty 2010, 22:07

prawda :yes:
ale mniej więcej na tej zasadzie działa chyba sam obrotek?

JoeMix - 9 Sty 2010, 22:24

Nie, obrotek liczy ilość tych impulsów w jednostce czasu,,, i przelicza według czegoś tam by się zgadzało wychylenie wskazówki z liczbą obrotów,,,
bidżej - 9 Sty 2010, 22:26

w tym od mk3 nie ma śladu elektroniki, jest trochę oporników i innych dupereli i coś w rodzaju silniczka elektrycznego... ale być może :-P
JoeMix - 9 Sty 2010, 23:50

Wszystkie obrotki świata (większość) wygląda tak samo, jest kilka elementów dyskretnych, kilka tranzystorów lub układ 555 lub podobny i miniamperomierz jako wskaźnik,,,

[ Dodano: Sob Sty 09, 2010 23:55 ]

bidżej - 10 Sty 2010, 00:09

ok, na elektronice to ja się znam tyle co nic...

i dzięki za schematy :D

JoeMix - 10 Sty 2010, 09:08

Jak z tych schematów zbudujesz obrotka to +8 do mocy :yes:
slavko - 17 Sty 2010, 12:40

Witam ponownie.

Na podsumowanie tej dyskusji chciałem dodac, że udało mi się podłaczyć ten obrotek :jupi: .
Podpiołem go na przewodzie, który idzie do cewki zapłonowej. Opornik R7+nastawny zielony został na wartości 324k, czyli tak jak był orginalnie.

Wnioski: obrotek z oznaczeniem V wyjety z fiesty na gaźniku (rocznik 89) da sie podłączyc do fiesty MK3,5 (rocznik 95).

Myślę, że temat można zamknąć. Dzięki wszystkim za porady


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group