Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Kody migowe

ic3ek - 22 Mar 2008, 14:02
Temat postu: Kody migowe
Witam koledzy.

Zrobiłem wczoraj test swojego nowo złożonego autka, i wyskoczył mi kod 73 oraz 21. po tym wyszła 11 wiec reszta oki.

:ra: 73 to kanister "z tego co wyczytałem" tak praktycznie to to olewam ale
:ra: kod 21 ??? znalazłem tylko cosik takiego " sygnał zapłonowy (PIP) - nieregularny "

Możecie mi koledzy powiedzieć co to oznacza czy wogule dobry jest opis kodu 21 i co on oznacza. <???>

Dodam oczywiście ze auto nie pracuje prawidłowo. Nie pracuje prawidłowo na 4 garnku.
Auto na 4 garnku strzela. Iskra jest. Paliwo dochodzi, ale widać po wykręceniu świecy ze nie pali prawidłowo. <???>

Poradźcie coś koledzy, bo już wysiadam powoli. :głowąwmur:

diodalodz - 22 Mar 2008, 14:18

21 to nieregularny sygnał z modułu zapłonowego .
sygnał ten wychodzi z pod 1 pinu w edisie i oscyluje na poziomie 0 i +12 i jest pewną wstawką dla piły która idzie z pod pinu 3 z tym że ta piła wychodzi z czujnika a potem ma obcięte wartości minusowe i zamiast nich po końcu okresu piły wchodzi impuls PIP który się kończy przed następnym zboczem piły . Bardzo ładnie widać to na oscyloskopie .

ic3ek - 22 Mar 2008, 14:52

:ra: A idzie to jakoś zdjagnozować dokładnie ale przy pomocy samego miernika ???

Ponieważ z oscyloskopem będe miał problem, bo nie mam skąd go wziąść.

Cytat:
sygnał ten wychodzi z pod 1 pinu w edisie i oscyluje na poziomie 0 i +12 i jest pewną wstawką dla piły która idzie z pod pinu 3


Czyli na 1 pinie EDIS jest 12V lub 0V
na 3 pinie jest sygnał piły, z jakiego czujnika "położenia wału"

:ra: masz 2 rys przebiegów który to piła ??? "tu już na rysunkach są obcięte dolne połówki" I te sygnały wchodzą na piny 56 i 36 EEC-IV

Rys 1.


Rys 2.


Cytat:
z tym że ta piła wychodzi z czujnika a potem ma obcięte wartości minusowe i zamiast nich po końcu okresu piły wchodzi impuls PIP który się kończy przed następnym zboczem piły . Bardzo ładnie widać to na oscyloskopie
.

:ra: Co to jest impuls PIP jakbyś mógł przybliżyć.

:ra: I czym taki błąd jest spowodowany <???> Jak z nim sobie poradzić <???>

diodalodz - 22 Mar 2008, 15:56

możliwe są dwie opcje albo masz zabrudzony czujnik położenia wału i podaje mylne informację dzięki temu tak się czasami dzieje .
Albo pada coś w edisie . PiP to właśnie ten impuls który masz na rysunku 1 .
A "piła" jest na rysunku drugim . Pip jest z pinu 1 w edisie a piła do 3 . Piszę piła w " " bo nie jest to prawdziwy sygnał piły i w sumie nie wiem dlaczego tak to nazwał producent . Piła jest sterowaniem modułu przez komputer a PIP jest sterowaniem komputera przez moduł . Jeśli wyrzuca błąd nieregularności PIP to znaczy że czasami gubi sygnał pip który wychodzi z modułu . Wiec możliwości jest kilka od przerwanego przewodu w wiązce kosce , uszkodzonego edisa o czym pisałem wcześniej aż po uszkodzone wejście w komputerze . Ja osobiście zaczął bym od podmianki od kogo kolwiek edisa i wykowanie ponowne testu . jak odrąbiesz ten sygnał wogóle komp powinien rozłączyć pompe paliwa i zamknąć wtryski .
Dodam że są to przebiegi prostokątne tylko SAW jest max +5V a Pip max +12V

ic3ek - 22 Mar 2008, 17:07

:ra: Hm to tak na chłopski rozum moge sobie wziąść diode i spróbować czy bedzie mrugała na pinie 3 i 1 ??? Moge tak zrobić ??? nic nie uszkodze " jedna do masy noga diody a druga + do 3 i 1 z zachowaniem odpowiedniego rezystorka". mlotek

Te dwa sygnały są ze sobą zsynchronizowane ?? czy nie ??

:ra: Czyli bede musiał posprawdzać przejścia miedzy tymi pinami. Posprawdzać kable no i oczywiście CKP "czujnik położenia wału" :głowąwmur:

:ra: A i czy różnica jest jakaś w EDIS 4 z silnika 1.3 oraz EDIS 4 z silnika 1.6
Bo ogólnie autko "1.6" chodzi na czujniku EDIS z 1.3 na monowtrysku. :yyy:
"Nr EDIS z 1.3 89F8-I2K072-AC"

:ra: Czy "czujnik położenia wału" z 1.3 bedzie pasować do 1.6 ??


A jak wogóle wyciągnąć CKP "czujnik położenia wału" ?? z silnika 1.6 8v, wystarczy zewnętrzną śrubke przy nim wykręcić i będzie możliwość jego wydostania. Czy też trzeba odkręcić śrubke od strony koła zamachowego <???> <???>

Pzdr.

diodalodz - 23 Mar 2008, 02:01

bez oscyloskopu za wiele nie zdziałasz. sam sygnał się pojawia bo auto odpala i chodzi jeśli by się nie pojawiał to by się pompa paliwa wyłączyła i zamkneły wtryski .

Co do czujnika to są prawie wszystkie w fordach takie same . Czasami sama miseczka w która są wkręcane jest inna np miseczka od fordów w automacie jest niższa niż od fordów w manualu . sam czujnik jest taki sam . To był przykład dla zeteców .
sygnał pip i saw nie są ze sobą za bardzo zgrane . ten co idzie z kompa do edisa ma za zadanie zmienić mapę zapłonu . tzn wyprzedzić albo opóźnić . Jest on sterowany przetworzonymi częstotliwościami z mapsensora o ile takowy istnieje . A co do zamienności edisów to wystarczy porównać numery fabryczne . Ze swojej strony powiem że są przekładalne bo mam jednego od fiesty 1,1 jako wyposażenie warsztatowe i odpali zeteca i CVH ale czy bedzie właściwe wyprzedzenie zapłonu przy danych obrotach nie wiem . Numery fabryczne edisów się różniły ale wyprowadzenia były identyczne .
Co do czujnika żeby go wydobyć wystarczy wykręcić tą jedną śrubkę koło czujnika i można go wysunąć .Sprawdź czy nie był to jakiś błąd sporadyczny i czy nadal widnieje w pamięci komputera .

ic3ek - 23 Mar 2008, 14:49

No to czeka mnie wuchta sprawdzania.

Zaczne od sprawdzenia jeszcze raz kodami. "czy wyskoczy jeszcze raz 21" Dodam ze poprzednio wyskoczył w błędach twardych. Mam nadzieje że zniknie ten błąd.

Potem wywale czujnik i do niego sie dobiore "sprawdze oporność"

Znalazłem jeszcze ze można do niego podłączyć diode i sprawdzić go.
Rysunek poniżej.


Czyli mam podłączyć diode do czujnika kręcić rozrusznikiem i dioda powinna świecić, tylko to dla mnie jest nierealne bo skąd tam na czujniku ma sie pokazać 3V aby dioda sie zapaliła.
A może to inaczej ma być ???

Dzięki wielkie za tak obszerne informacje. Jutro wezme posprawdzam autko i zdam relacje co i jak wyszło. Bo dzisiaj nie mam dostępu do auta. "Święta"

Pzdr.

diodalodz - 23 Mar 2008, 17:17

z tą diodą to oni troszkę przesadzili bo faktycznie czasami jest w stanie zamigać ale mała dioda małej mocy . A 3 wolty weźmie sobie z indukcji. masz tak że w czujniku jest magnes i cewka . gdy nic się nie zmienia nie ma prądu . wraz z obracaniem kołem zamachowym czasami za czujnikiem jest metal a czasami dziura
. dzięki temu zmienia się obwód magnetyczny a co za tym idzie strumień skojarzony z cewką . a jak wiemy pole cewki przeciwdziała zmianą strumienia a żeby tego dokonać indukuje w cewce napięcie .

ic3ek - 23 Mar 2008, 20:56

diodalodz napisał/a:
z tą diodą to oni troszkę przesadzili bo faktycznie czasami jest w stanie zamigać ale mała dioda małej mocy


Hm małej mocy. Co masz na myśli ??? zwykła czerwona/zielona "3mm/5mm" powinna zamrugać ??? bo jak wiadomo niebieskie potrzebują wiecej prądu.

Jutro będe sprawdzał autko wiec moge coś więcej powiedzieć co mi powychodziło.


:ra: A chciałem jeszcze sie dowiedzieć kolego/koledzy jak wygląda procedura autoadaptacji w fiestce. "kontrola 3" zapalony silnik i nagrzany

Szukałem po forum "u abli też" ale nic nie znalazłem konkretnego. W/g informacji które ja posiadam to trzeba nagrzać silnik do +80 stC lub wiecej, i po tym jest możliwość regulacji biegu jałowego, oraz kąta wyprzedzenia zapłonu, ale to z tym kątem wydaje mi sie nie realne.

Ale tak na rozpisce mam napisane ze jest taka możliwość. :fox:

Może zna ktoś linka gdzie moge znaleść bardziej obszerne informacje na temat tej procedury. :pop:


Pzdr.

diodalodz - 24 Mar 2008, 00:56

o adaptacji czego kolwiek można zapomnieć :) te kompy są jeszcze za głupie . HM z diodami i prądem to też jest nieco inaczej . Mianowicie różne kolory potrzebują różnego napięcia aby rozpocząć proces foto luminestencji . Jak wiesz czujnik nie jest idealnym źródłem napięciowym i jego charakterystyka wydolności prądowej maleje wraz z obciążeniem a co za tym idzie maleje jego napiecie , wiec taka 3mm to max :) Ale ona ci nic nie powie tak jak zaznaczałem , ponieważ jeśli silnik odpala i jest właściwy zapłon to znaczy że sam czujnik podaje właściwe impulsy . A co do self testa to na nagrzanym silniku .
ic3ek - 27 Mar 2008, 21:53

No wiec po kilku dniach walki z autem, dokańczam temat. :głowąwmur:

A wiec kod 21 wyskakiwał czasami, nie cały czas.

Przyczyną takiego kodu nie była żadna elektronika, lecz mechanika. :hammer:
Autko nie paliło na jeden garnuszek, :joint: uciekała kompresja zaworkiem ssącym, a więc co za tym idzie w fazie gdzie iskra jest tracona na jednym z pary cylindrów wlatywało paliwo.
Oczywiście jak wleciało paliwo to w momęcie straty iskry wybuchało i z tąd nierówna praca silnika oraz kodzik 21.

Jak narazie głowica zwalona i idzie do naprawy " frezowanie gniazd i docieranie zaworków"
Myśle ze juz w poniedziałek będe szykował sie do ponownego wyjazdu autkiem na droge :) :greenpeace:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group