Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK3] Termostat i czujnik temperatury

teodor - 3 Lis 2007, 21:58
Temat postu: [MK3] Termostat i czujnik temperatury
Fiesta nagrzewała się maks ( stojąc w korku) do środka skali czyli między O i R (NORM) i tam załączał się wentylator i zdmuchiwał ciepło z chłodnicy tak że do M. Podczas normalnej jazdy na trasie temperatura była pomiędzy R i M ze wskazaniem na M.
Czas mówię na zmiany. Kupiłem czujnik temp. i termostat.
Właśnie wczoraj wymieniłem termostat i sondę (czujnik) temperatury. Skorzysrtałem z podpowiedzi ( instrukcji) na naszym forum . Zakupiłem termostat i sondę ( w kolorze zielonym taka jaka była wcześniej). Wszystko wymieniłem płyn uzupełniony i jadę w trasę sprawdzić i co??? Silnik w korku grzeje się do N i tu załącza się wentylator i czukiereczekdo O. Mówię zmiana (nie wiem czy dobra ale zmiana). Jadę już na trasie i myślałem że temp utrzyma się pomiędzy O i R a tu d..a dalej trzyma się na M. Nie wiem do końca czy moje zmiany są pozytywne czy nie. Silnik teraz ma większe wachania temp.

Pytanko. Jak tak naprawdę być powinno??

Pozdrawiam

królik - 3 Lis 2007, 22:15

Musisz sprawdzić czy otwiera Ci się termostat. Powinien się zacząć otwierać w temp. ok 85* a w temp. 92* powinien być zupelnie otwarty. Jeśli nie jest tak to masz uszkodzony termostat. Jeśli termostat Ci się otwiera normalnie a wentylator zbyt późno załocza to czujnik temperatury. Ale jeśli grzeje Ci się zbyt szybko, lub (autko jeździ na gazie i zamarza parownik) to może jest zpowietrzony układ...
diodalodz - 4 Lis 2007, 00:38

zobacz na ile stopni masz czujnik wentylatora a na ile powinien być . Na boku miejsa na klucz bedzie symbol wybity .
a co do temostatu to zobacz na pudełeczku jaki kupiłeś tzn do ilu stopni .

stacho35 - 4 Lis 2007, 02:10

Tak naprawdę to się za bardzo tym nie przejmuj.Ciesz się kosiarką i jeżdzij ile wlezie ;-)
teodor - 4 Lis 2007, 10:40

Odnośnie czujnika temperatury to nowy jest firmy EPS numer 07F (dedykowany do Escort '86 - 1,1 - 1,3 / Escort '91 - 1,4 / Escort '95 - 1,4 / Escort III - 1,1 / Escort IV - 1,1. Jako numer części 1.830.136
tak jest na pudełeczku:
FORD
1.657 685
89FB-10884-AA
LUCAS
SNB 184 (I)

oraz termostat firmy QH o stmbolu QHT102K Equiv: MTO102K. Stary termostat był Motorcraft 89BM-8575-AD 97 92-106
Z nowych elementów problem jest odczytać bo już je zamontowałem. Jak będzie taka konieczność to wymontuję i jaszcze porównam symbole z oznaczeniami z pudełek.

Może głupie pytanie ale jak stwierdzić w którym momencie termostat otwiera a w którym zamyka podczas normalnej pracy silnika. Jak to sprawdzić?

Longer_007 - 4 Lis 2007, 10:53

Jedynie chyba po obserwacji wskaznika, tak mi sie wydaje. Nagrzewa sie do pewnego momentu w moim przypadku do litery O wtedy otwiera sie na maxa termostat i wskazowka opada idealnie do polowy i tak juz zostaje. A tez wymienialem w tamtym tygodniu termostat i czujnik bo mialem niedogrzany silnik, ledwo za biale pole.
teodor - 4 Lis 2007, 14:19

Mi się nagrzewa jak stoję w korku do N tu włącza się wentylator i spada do O. Natomiast podczas jazdy dalej jest niedogrzany bo temperatura spada do M. ??? no nie wiem czy jest dobrze wydaje mi się że jeszcze coś mu dolega mimo wymiany tych elementów. :cry:
dday - 4 Lis 2007, 15:24

ja to nie wiem po co wogóle są te całe kombinacje :?:
po czym wnosisz, że masz niedogrzany silnik - skoro jest pole NORM i w tym polu znajduje się wskaźnik to jest git :fox:
ja mam wiecznie w okolicy między R a M (w korkach dojdzie do O ) - silnik jest na 100% w dobrej temperaturze :-P :yes:

Longer_007 - 4 Lis 2007, 17:05

100% dobra temperatura to wlasnie polowa, czym zimniej tym wiecej pali. Sprawdz jeszcze czujnik ktory wlacza wentylator, moze on jest walniety.
jackrzec - 4 Lis 2007, 20:17

teodor napisał/a:
Może głupie pytanie ale jak stwierdzić w którym momencie termostat otwiera a w którym zamyka podczas normalnej pracy silnika. Jak to sprawdzić?
Fakt, bo to banał. Odpalasz silnik i macasz ręką górny wąż od chłodnicy - na początku jest zimny, a gdy termostat się otworzy, to robi się gorący. Co do wskaźnika we fieście to loteria, bo nie tylko pada sam czujnik, ale wiele zależy od przewodów i samego wskaźnika. Tak jak dday wyżej napisał - skoro wskazówka mieści się w zakresie pola NORM, to wszystko jest git. Silnika 1,1 nie ugotujesz, a przynajmniej nie podczas normalnej jazdy. Musiałbyś go z godzinę piłować na wysokich obrotach. Sprawdź jeszcze czy układ się czasem nie zapowietrzył, albo czy termostatu odwrotnie nie wstawiłeś.

Longer_007 napisał/a:
100% dobra temperatura to wlasnie polowa, czym zimniej tym wiecej pali
A jeśli po godzinnej jeździe pokazuje M to też znaczy że jest niedogrzany? Bo chyba w to w życiu nie uwierze! CO od dobrej temperatury, to nawet nowe fiesty nie pokazują dokładnie. Owszem starają się żeby wskaźnik był na środku, ale niebardzo im to wychodzi (zresztą w większości samochodów też)
Freeman - 4 Lis 2007, 21:29

żeby sprawdzić czy się otwiera termostat to najłatwiej tak jak pisze jackrzec, a można jeszcze wyjąć go i wrzucić do wrzątku i patrzeć czy się otwiera
diodalodz - 4 Lis 2007, 22:09

hm jeśli nie wybijamy się poza skalę norm to możemy być spokojni . Dokładność tych wskaźników jest masakryczna i wystarczy uderzenie albo białe blaty by wskaźniki się rozkalibrowały . Nawet zła masa stabilizatora napięcia z tyłu zegarów daje taki efekt . Także dopuki nie lici para z pod maski ani nie wybija wody z pod korka można być spokojnym .
teodor - 5 Lis 2007, 06:44

Dzięki serdeczne za tak szczegółowe odpowiedzi.

Coś mi się wydaje że w moim przypadku (patrz 1 post) czała ta operacja totalnie nie miała sensu. No ale teraz już wiem dużo więcej.
Dobrze, że starych klamotów nie wyrzuciłem.
Zobaczymy w tygodniu jak żona będzie jeździła do pracy. Jak się nic nie stanie to GIT :P .

Pozdro

Longer_007 - 5 Lis 2007, 09:25

jackrzec napisał/a:

CO od dobrej temperatury, to nawet nowe fiesty nie pokazują dokładnie. Owszem starają się żeby wskaźnik był na środku, ale niebardzo im to wychodzi (zresztą w większości samochodów też)


To ciekawe, ze u mnie po wymianie termostatu i czujnika obojetnie ile bys nie jezdzil bedzie w polowie....

diodalodz - 5 Lis 2007, 10:01

to wszystko zależy od detali . Jeden ma starszą chłodnice drugi nowszą (w sensie przebiegu) jeden ma LPG drugi nie to też jest przecież poważna ingerencja w system chłodzenia . Trzeci punkt to masowanie silnika . Nawet niewielkie błędy masowania silnika wpływaja na przekłamania wskaźnika . I historia samego wskaźnika który w mk3 zdaję się też jest bimetaliczny i bardzo delikatny w obchodzeniu się z nim .
nico - 5 Lis 2007, 12:50

Ciekaw jestem czy zasłaniacie chłodnice a jeśli tak to przy jakiej temperaturze.
U mnie przy temp ~5 stopaniach przy zasłoniętej chłodnicy przynajmniej w 1/3 całości temperatura jest jest ledwo na M. ale po przejechaniu gdzieś ok 10 km. Ogólnie dość wolno się nagrzewa.
Sprawdzałem termostat. Po włączeniu go na zimnym przewody z jednej strony są ciepłe a z drugiej zimne. Czy ma ktoś silnik 1.6D i może podzielić się jak jest u niego.

diodalodz - 5 Lis 2007, 16:25

w mk2 sprawny układ trzyma temperaturę na 1/3 skali norm . w korkach dochodzi do połowy . tam akurat pomiar jest w miare precyzyjny . Jeśli musisz przysłaniać chłodnicę to coś jest nie tak . Silnik powinien się nagrzać po 5 km do temp pracy ZAWSZE .
nico - 6 Lis 2007, 09:19

To mam problem. Bo bez zasłaniania chłodnicy przy takich temperaturach to nawet to w jeździe prostej wskazówka nie dojdzie dobrze do litery M. Czy problem może leżeć jeszcze gdzieś indziej niż w termostacie? Może wskaźnik. Czy jeśli wentylator włącza sie lekko powyżej połowy skali to dobrze?

Czy ktoś w jakiej temp. powinien się otwierać termostat w 1.6D. Jak się pytałem w sklepie to mieli dwa jeden otwierał się powyżej ~80 i drugi ~90 C.

selos - 6 Lis 2007, 19:39

podepnę sie pod temat: czy ktoś mógłby mi podać przybliżoną temperaturę płynu jeżeli wskażnik jest na "M" (tak dla orientacji)?
kecaj999 - 19 Lis 2011, 01:20

Nie bede zakladal nowego tematu. Oto problem:
Silnik dogrzewa sie pod literke "M". Ogrzewanie dziala ale nie w 100%.
W poprzedniej fiescie tez mialem ten problem (maxem było "M") jednak po zaslonieciu polowy chlodnicy temp byla wlasciwa ("O~R"). Po wlaczeniu ogrzewania temp silnika spadala.
Probowalem teraz analogicznie (MK3 1.3) ale przyslanianie chlodnicy, czy cieply nadmuch nie powoduje zadnych zmian na blacie (ciagle ponizej "M").
Zastanawiam sie czy to termostat czy moze jednak czujnik. Pomoze ktos?

JoeMix - 19 Lis 2011, 09:40

Sprawdź najpierw temperaturę pracy silnika bo O~R to żadna wartość a ciągle poniżej M tym bardziej,,,
kecaj999 - 19 Lis 2011, 14:13

Temperatura jest raczej nieprawidłowa, bo ogrzewanie nie jest wystarczająco efektywne. Silnik długo się rozgrzewa, nie napisałem o istotnej usterce, auto odpalam przy wciśniętym pedale gazu ponieważ gaśnie. Po przejechaniu 1-2km obroty na biegu jałowym stabilizują się, ale po zgaszeniu i odczekaniu przykładowo 15-20 min znowu gaśnie przy odpalaniu (dzieje się tak na zimnym i rozgrzanym silniku).
BTW. Jak mogę sprawdzić temp. silnika?

JoeMix - 19 Lis 2011, 14:47

kecaj999 napisał/a:
Jak mogę sprawdzić temp. silnika?
Termometrem próbowałeś?
Cicholek - 20 Gru 2011, 21:07

W mojej fieście wskaźnik temp. nawet nie wchodzi na skalę. Jest poniżej minimum i tam stoi. Co jest tego przyczyną i jak to zlikwidować?
trzeci - 20 Gru 2011, 21:18

Przede wszystkim sprawdzić podłączenie i czujnik który odpowiada za wskazania temperatury.
Bo przyczyna może być prozaiczna - naderwany, zaśniedziały kabel który jest podłączony do czujnika.
A może być i sam czujnik do wymiany.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group