Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.

Ryszard49 - 9 Paź 2004, 13:29
Temat postu: Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.
Witam.
Chcę wykonać wskaźnik paliwa na wyświetlaczu LCD i potrzebuję schematu elektrycznego obwodu wskaźnika paliwa do Fiesta MK3 93r.

JoeMix - 9 Paź 2004, 14:08

Na wejściu do wskażnika masz zmienne zapięcie w zalezności od poziomu paliwa w sbiorniku, co chcesz więcej?
bash - 9 Paź 2004, 14:12

pewnie poziomy napiec w zaleznosci od poziomu :) zjechac do rezerwy - zmierzyc, zalać do pełna - zmierzyć; reszte usrednic (najlepiej zmierzyc z 2 razy pusty/pelny aby sie nie kopnac w pomiarach/odczytach)
Ryszard49 - 9 Paź 2004, 14:55
Temat postu: Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.
Chodzi mi o konkretny schemat ponieważ muszę dokładnie poznać zasadę działania zanim podepnę sie z elektroniką. Zeby wykalibrowac wskaźnik elektroniczny nie trzeba napełniac baku do pełna, wystarczy tylko zrobic wyliczenia i na ich podstawie dokładnie skalibrowac wskaźnik . Można nawet zaprogramować dowolną sygnalizację stanu poziomu paliwa (ustalić ilość paliwa przy której wyświetli się informacja)
JoeMix - 9 Paź 2004, 15:40

Schemat jest banalny... idze sobie prąd z masu (zaczniemy od dupy strony bo bedzie lepiej) i trafia na opór który się zmienia w zależności od poziomu paliwa (nie znam charakterystyki tego potencjiometra) totem biegnie kabelkiem trafa na wzkażnik, totem dlaej biegnie do +12V... w niektórych wejrjach to 12V wychodzi ze specjalnego regulatora napięcia, który reguluje napięcie w obwoedzie układów pomiaru poziomu paliwa i temp silnika na stałe napięcie inne niż te w instalacji auta... (normalnie mamy 12 z hakiem, jak odpalimu silnik to sie robi 14 z hakiem... ) i ten regulator jrst poto żebu niam nie ubywało/przybywało paliwa...
Ryszard49 - 9 Paź 2004, 15:48

To w dlaczego wskaźnik nie pracuje liniowo? U mnie wskazania są skokowe.Po wyłączeniu stacyjki wskaźnik nie opada.
Maczuga - 11 Paź 2004, 00:07

sorka, że się wtrącę ale dlaczego ten post nie jest w technicznych????
JoeMix - 11 Paź 2004, 17:20

Moderator dał dupy pewnie... och,m sorki,,, poprostu przysnoł i przegapił sprawę... Dlaczego wskażnik nie pracuje liniowo? A kto powiedział ze nie pracuje liniowo... na wskazówce jest magnes, a cefka wytwarza pole magnetyczne... kiedy właczysz zapłon, w zależności od poziomu paliwa i oporności pływaka, cefka wytwarza okreslone pole, względem tego pola ustawia się wskazówka, kiedy wyłączysz zasilnie, pole zanika, ale wskazówka pozostaje na tej samej pozycji... w starszycha autach, zamiast cefki była grzałka, która podgrzewała bimetal... dlatego po wyłączeniu zapłonu wskazówka powoli opadała (stygnięcie bimetalu)...
Ryszard49 - 11 Paź 2004, 20:55

JoeMix nie bedrę wyjaśniał co to jest wskazanie liniowe. Dla mnie jeżeli coś pozostaje w pozycji poprzedniej musi mieć podtrzymanie pamięciowe. Ale jestem już na dobrej drodze do zrealizowania mojego zamysłu. Sciągnąłem schemat obwodu wskaźnika paliwa, dokonam paru pomiarów, zmierzę rezyatancę elementu w zbiorniku paliwa i wykombinuję taki bajerek który bedzie wskazywał stan paliwa na wyświetlaczu. Dołożę do tego sygnalizację rezerwy paliwa (dowolnie ustaloną). Planuję jako wyświetlacz zastosować któryś od telefonów komórkowych najlepiei z matrycą kolorową.
JoeMix - 12 Paź 2004, 17:51

Wiem co to wskazanie liniowe, ...co do pomysłu z pamięciom, to przesun se wskazówke w inne miejsce przy wyłączonym zapłonie i tam też ona zostanie... to cała pamięć... pracuje z lekkim oporem i nie ma spręzynki powrotnej... kiedy zanike pole magznetyczne ustawiające wskazówkę ta zostaje na poprzeniej pozycji...
Rycho - 12 Paź 2004, 20:10

Co do wskaźnika poziomu paliwa to jest to na 99% drut zwinięty w spiralę po którym biega sobie suwak sprzężony z pływakiem. Taki układ MUSI mieć wskazanie liniowe jeżeli zwoje nawinięte są z takim samym skokiem. Inną kwestią jest geometria zbiornika paliwa tutaj związek między ubytkiem paliwa a wysokością poziomu paliwa (bo to mierzy pływak) nie musi być liniowa.
Nie chcę się przywalać ale co ma podtrzymanie pamięci wskazania(nieważne w jaki sposób zrealizowane) do liniowości wskazań ?
I od kiedy na podstawie danych z jednego miernika można określić liniowość bądź nie czujnika ?
Rycho
P.S. Życzę powodzenia w realizacji projektu, ponieważ zapowiada się ciekawie :)

Ryszard49 - 12 Paź 2004, 21:20

Rycho napisał:
Cytat:
Co do wskaźnika poziomu paliwa to jest to na 99% drut zwinięty w spiralę po którym biega sobie suwak sprzężony z pływakiem
Faktycznie tak jest. Muszę teraz zdobyć taki element do prób. Ale jest jeszcze jeden problem do rozwiązania. Wiadomo przy jeździe paliwo w baku nie ma równego poziomu. W mierniku wskazówkowym niedogodność ta jest eliminowana przez dużą bezwładność miernika. W wersji cyfrowej muszę uzyskać stabilność wskazań tak żeby na wyświetlaczu wyświetlana wartość była stabilna. Nie zdecydowałem jeszcze jak wyglądać ma strona graficzna wyświetlacza. Czy ilość paliwa ma być pokazywana w formie wyświetlania cyfr, czy też w formie graficznej - jakiś bajerancki wykres. Najpierw jednak podepnę się pod istniejący wskaźnik i podczas jazdy zaobserwuję jakie wartości wychodzą z suwadła oporowego.
bash - 12 Paź 2004, 21:33

pomiar nie musi byc przeciez odswiezany natychmiast - mozesz wyswietlac np wartosc usredniona z probek pommiarowych z ostatnich 30 sekund - jesli bedziesz to robic na uP to zaden problem (jakas pamiec na i2c albo procek z wewnetrzna pamiecia i parenascie (dziesiat) probek przechowasz (w zaleznosci ilu bitowo bedziesz kwantyzował pomiar analogowy)
KacpeRS - 12 Paź 2004, 23:36

siemka jak już ci się uda zrobić coś takiego to ja bym chętnie kupił kolejny taki wskaźnik od ciebie i pomyśl jeszcze jak by zrobić obrotościomierz na lcd
Rycho - 12 Paź 2004, 23:51

Dokładnie tak, w sumie można przyjąć że przyrząd analogowy ze swoją bezwładnością pokazuje uśrednione wyniki. Tak więc taka metoda powinna być ok. Wydaje mi się jednak że wskazanie w postaci przesuwającej się kreski będzie bardziej czytelne, bądź co bądź miernik poziomu paliwa podaje wartości orientacyjne i przecyzyjny pomiar co 1L paliwa według mnie mija się z celem.
Rycho

Ryszard49 - 13 Paź 2004, 00:19

bash Masz rację, wezmę to pod uwagę. W sumie robię to tylko dlategoto że u mnie nie ma sygnalizacji rezerwy a przy okazji zrobię bardziej czytelny wskaźnik.
bash - 2 Lis 2004, 20:35

witam
jestem ciekawy jak wyglada stopien zaawansowania prac? :)
pozdrawiam

Lokmen - 2 Lis 2004, 22:16

właśnie - czy już to działa :?:
mdcs - 3 Lis 2004, 14:48

:idea: wystarczy zwykły KIT z woltomierzem na wyświetlaczu LCD lub LED (45zł) odpowiednio wyskalowany i skalibrowany. Na wejściu trzeba zbudować układ całkujący (szeregowy rezystor np. 10k i kondek do masy...z 1000u) coby wskaźnik nie szalał jak wjedziemy w dziurę:) Ot cał filozofia.
Ryszard49 - 7 Lis 2004, 17:00
Temat postu: Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.
Witam.
Niestety chwilowo z powodu braku czasu wstrzymałem prace nad zaawansowanym wskaźnikiem. Zebrałem już wiele danych, przedyskutowałem sprawę z wieloma kolegami którzy twierdza że już coś takiego zrobili i gdy proszę o konkretne wskazówki jakoś dziwnie milkną. Nie chciałbym dokładać żadnych dodatkowych czujników. Układ powinien być wmontowany przez przeciętnego użytkownika bez żadnych problemów.
To co zmobilizowało mnie do podjęcia prac nad wskaźnikiem stanu paliwa, to brak wskaźnika rezerwy paliwa w moim samochodzie. I na razie ograniczyłem się do przymiarki stworzenia układu wskazującego stan rezerwy paliwa. Będzie to sygnalizacja rezerwy paliwa oparta na wskaźniku diodowym z wykorzystaniem jednego lub dwóch komparatorów. Można dodać wskazanie połowy stanu i pełen stan. Wyprowadziłem już przewody ze wskaźnika stanu paliwa na pulpit w celu pomierzenia parametrów. Do zaawansowanego wskaźnika na pewno powrócę.
Pozdrawiam.

JoeMix - 7 Lis 2004, 21:29

Ukłąd rezerwy... no to jest proste jak but... kilk elemętów dyskretnych i dziłą... w mimimalnej wersi beda pewnie 3... w bardziej rozbudowanej z 10... nie widze sensu wskazania połowy zbiornika czy fula, w momęczie kiedy jest wskażnik na desce....
Ryszard49 - 7 Lis 2004, 22:42

JoeMix napisał:
Cytat:
Ukłąd rezerwy... no to jest proste jak but... kilk elemętów dyskretnych

Może podpowiesz konkretnie jak taki prosty układzik zrobić. Będę naprawdę bardzo wdzięczny.

mdcs - 8 Lis 2004, 00:16



Oto układ. Wymyślony na potrzebę chwili :) Jeśli napięcie z potencjometru pływaka poziomu paliwa spadnie poniżej ustawionej wartości zaświeci się dioda. Należy tylko dobrać R1 i R2 tak aby utworzyły odpowiedni dzielnik. Nie znam napięcia przy jakim zaczyna się rezerwa, więc nie obliczyłem. Rezystorem 1M można regulować histerezę wskaźnika. OA pracuje jako komparator... może być dowolny OA, np. NE5532, TL072, 082, czy nawet 741. i już :lol:

Ryszard49 - 8 Lis 2004, 00:31

mdcs w moim poście napisałem:
Cytat:
Będzie to sygnalizacja rezerwy paliwa oparta na wskaźniku diodowym z wykorzystaniem jednego lub dwóch komparatorów

czyli nic nowego nie Wniosłeś. Nie mniej dziękuje za zaangażowanie.

JoeMix - 8 Lis 2004, 05:47

Nie jestem elektronikiem wiec z głowy nie nie wymyśle, a schematu nie pamiętam... bede musiał poszukać, ogólnie problem jest taki iż wykożystuje dwubarwną diodę led... Normalnie się swieci sielony segmęt... jak napięcie na wejściu spadnie odpowiednio to tranzystorek zaczyna przewodzić właczając czerwony segment, ... używałem kiedyś tego ukłądziku jako termometru... i jak właczam kompa to miałem zieloną diode... jak pochcodzi to sie robiła zólta... a jak go docisłem i się zagrzał to sie robiła czerwona...
mdcs - 8 Lis 2004, 10:37

:arrow: ciekawszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie KITu voltomierza LCD lub LED do samodzielnego złożenia. Można go odpowiednio skalibrować i dodać specjalnie zaprojektowany wzmacniacz pomiarowy (na jednym OA) i wskaźnik będzie pokazywał po kalibracji ilość paliwa w baku w LITRACH ! :) Do tego podświetliłbym LCD dwukolorowymi diodami tak, żeby na rezerwie świecił się na czerwono... a jak jest więcej paliwaka był podświetlany na zielono. Co Wy na to? Ech.... mnie tam się nie chce w takie rzeczy bawić. Pewnie, że przy odpowiednim zapale można zrobić z Fiesty coś na styl KIT'a z "Nieustraszonego" :lol:
JoeMix - 8 Lis 2004, 20:02

Możliwoci są nieograniczone, od prostej kontrolki, po ruchomuy słupek, wskazenie w litrach, porocentach... na wswietlaczach diodach i tak daley... prostym ukladem nawed da sie zrobic komputerek pokazujacy ilosc paliwa w baku na 3 sposoby, w litrach, procentach i na ile km jeszcze srednio starczy - CPU to jeden prosty ukladzik stalony... wystarczy ruszyc glową...
szynszyl - 8 Lis 2004, 21:34

JoeMix napisał/a:
Możliwoci są nieograniczone, od prostej kontrolki, po ruchomuy słupek, wskazenie w litrach, porocentach... na wswietlaczach diodach i tak daley... prostym ukladem nawed da sie zrobic komputerek pokazujacy ilosc paliwa w baku na 3 sposoby, w litrach, procentach i na ile km jeszcze srednio starczy - CPU to jeden prosty ukladzik stalony... wystarczy ruszyc glową...

joe zamiast takiej filozofii, puść nam na forum jakieś fajne schemaciki, wytrawimy sobie płytki, polutujemy, będzie git :!:

Ryszard49 - 8 Lis 2004, 22:32

szynszyl Masz rację. Takich teoretycznych porad otrzymałem wiele ale nic poza tym. Najwięcej problemów stwarza podłączenie wejść procka do wszelkiego rodzaju czujników. Trzeba ustalić co możemy pomierzyć w naszych autkach bez zbytniej ingerencji w układy zaawansowane i czy wskazania będą tylko nic nie znaczącymi bajerami czy wskażą rzetelną wartość.
JoeMix - 9 Lis 2004, 06:06

Ryszard49 napisał/a:
Najwięcej problemów stwarza podłączenie wejść procka do wszelkiego rodzaju czujników.

Hehe, przecież to auto... jedyne co dostajesz to przediał wartości napięcia od 0 do 12V - innej możliwości nie ma... elentualnie cyfrowo, albo 0 albo 12V - kwestia zbudowania adaptera, w najprostrzym przypadku z jednegko potencjometru... w bardziej skomplikowanych oukładachbedzie to troche wiecej... jak już mówiłem nie jestem elektronikiem i nie dam wam shematów bo nie znam - jak coś buduje to doświadczalnie gdyż estem samoukiem...

Ryszard49 - 9 Lis 2004, 18:04

JoeMix To co Napisałeś nie jest pozbawione sensu ale żeby wskazania były dokładne to niestety trzeba wiedzieć jaki sygnał i o jakiej wartości podajemy na wejście przetwornika. Zbieram cały czas propozycje odnośnie budowy tego "komputerka" pokładowego i niektóre rozwiązania przerażają mnie swoją bardzo skomplikowaną budową. Jak już wspominałem chcę wykorzystać maksymalnie dostępne sygnały bez dokładania dodatkowych elementów pomiarowych. W oryginalnych rozwiązaniach wyświetlacz w swojej strukturze posiada wszystkie potrzebne symbole. Zeby w przybliżeniu uzyskać taki efekt trzeba odpowiednio oprogramować matrycę. Druga sprawa to przy zastosowaniu ciekawego wyświetlacza (kolorowego) wzrosną koszty budowy układu.
JoeMix - 9 Lis 2004, 20:18

Trzeba pow wyjście z czujnika poziomu paliwa połaczyć Voltomierz najlepiej z dokładnością do 3 miejsc po przecinku, i obserwować jak sie wachają wskazania np. podczas jazdy... aby mieć wartości graniczne trzeba by opróżnić zbiornik i napełnić go do pełna... Te pomiary musisz zrobić sam, podejżawam że w każdym egzemplarzu ayta wartości będą nieco inne...
Ryszard49 - 9 Lis 2004, 21:25

W związku z tym że nie mam możliwości dokładnego zmierzenia oporności rezystora w baku ( jest to naprawdę małą wartość), wyprowadziłem do schowka na pulpicie cztery przewody: zasilanie +,- 12V, wyjście z układu pomiaru stanu paliwa i dodatkowo z pomiaru temperatury cieczy chłodzącej. Nie wiem jakich parametrów potrzebuję aby móc wprowadzić dane pozwalające ustalić średnie zużycie paliwa.
Rafal1504 - 14 Kwi 2007, 16:35

Czy ktoś jest jeszcze zainteresowany układem, który realizowałby działanie kontrolki rezerwy, gdyż się nad tym zastanawiam a widzę że idea upadła
Rafal1504 - 14 Kwi 2007, 16:49

Próbuję wykombinować coś komparatorem

[URL=http://img100.imageshack.us/my.php?image=komparatorla4.jpg][IMG]http://img100.imageshack.us/img100/8410/komparatorla4.th.jpg[/IMG][/URL]

zasilanie komparatora, potrzebny stabilizator +5V, nie wiem czy napięcie przychodzące z potencjometru ze zbiornika rośnie czy maleje ze ubytkiem paliwa, oraz jak zrealizować układ na wyjsciu który podawałby masę na żarówkę kontrolki rezerwy


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group